Schouderklachten

Fysiotherapie Schouder

Last van pijn aan uw schouder?

Pijn aan de schouder kan heel vervelend zijn en is vaak een grote stoorzender in uw dagelijkse werkzaamheden. Maar ook ’s nachts kan pijn in uw schouder opspelen.

De schoudergordel verbindt de romp met de arm en zorgt ervoor dat we onze armen kunnen bewegen. Bij schouderklachten heeft u pijn rond het schoudergewricht wanneer u uw bovenarm beweegt en soms ook als u hem stilhoudt. U kunt uw schouder en arm niet meer vrijuit bewegen. Deze pijn kan uitstralen naar de schouderbladen, nek, rug, elleboog of de vingers.

Fysiotherapie bij schouderklachten

De meest voorkomende oorzaken bij schouder gerelateerde klachten zijn een verkeerde (werk)houding, inactiviteit, slijtage, of een probleem in de wervelkolom. Voordat we een behandeling starten is het belangrijk om de juiste oorzaak vast te stellen aan de hand van uw verhaal, lichamelijk onderzoek en eventueel aanvullend onderzoek zoals echografie, röntgen en MRI in samenwerking met de huisarts of orthopeed. Op basis daarvan maken we een persoonlijk behandelplan.

Fysiotherapie kan bij onderstaande klachten vaak uitkomst bieden:

• Niet goed kunnen bewegen van de schouders
  • Nachtelijke pijn aan uw schouder
  • Ontsteking aan uw schouder
  • Pijn rondom uw schoudergewrichten
  • Pijn uitstralend naar de nek, bovenarm, elleboog of vingers
  • Frozen shoulder
  • Schouderartrose
  • Subacromiaal Pijnsyndroom (SAPS)
  • Schouderinstabiliteit

Subacromiaal Pijnsyndroom (SAPS)

Het subacromiaal pijnsyndroom, SAPS, is een veel voorkomende oorzaak van pijn in de schouder. Deze pijn is meestal het gevolg van veroudering, overbelasting of beschadiging van de pezen en/of spieren rondom de schouder. Bij SAPS ervaart u een vervelende pijn in uw bovenarm en schouder en kan zich ook uitstralen naar uw ellenboog en vingers. Pijnklachten treden het vaakst op bij het optillen van de arm, bijvoorbeeld bij het aan-en uitkleden of het reiken naar hoge voorwerpen, bij het op uw zij slapen of wanneer u uw arm achter uw rug plaatst.

Het is belangrijk te bepalen wat de oorzaak is van uw klachten, zodat de behandeling zo effectief mogelijk verloopt. Als SAPS bij u is vastgesteld dan kan gerichte fysiotherapie helpen. De fysiotherapeut stelt oefeningen op die speciaal gericht zijn op het verbeteren van uw klachten en het verminderen van de symptomen die uw klachten veroorzaken. Met een goede analyse van de bewegingsketen en de juiste fysiotherapeutische behandeling kan bij veel mensen het bewegingspatroon van de schoudergordel herstellen en nemen de klachten uiteindelijk af.

Frozen shoulder (vastzittende schouder)

Het is belangrijk dat u deze diagnose zo vroeg mogelijk laat vaststellen door de huisarts, fysiotherapeut en/of orthopeed. Een frozen shoulder begint met een ontsteking en pijn in de schouder en bovenarm. Snelle en onverwachte bewegingen van de arm kunnen een hevige pijn veroorzaken. Ook wordt uw schouder steeds stijver. De fysiotherapeut kan helpen om dit proces samen met u aan te pakken. Gemiddeld duurt de genezing van een frozen shoulder 6 maanden tot 2 jaar.

Het proces van een frozen shoulder verloopt in drie fases:

• De bevriezende fase (freezing): in deze fase staat de pijn op de voorgrond. Vaak worden ontstekingsremmers en pijnstillers voorgeschreven om de pijn te verzachten. Dit is belangrijk om uw schouder te kunnen blijven bewegen.
  • De bevroren fase (frozen): hierin neemt de pijn af, maar de schouder blijft stijf. In sommige gevallen is het bewegen voor 50-80% verminderd t.o.v. hoe het was.
  • De ontdooiende fase (recurring): in deze laatste fase zorgen we ervoor dat de schouder weer beweeglijker wordt. Dit proces kan 6 tot 24 maanden duren.

Meer informatie over frozen shoulder vindt u hier

Schouderatrose

Bij artrose van de schouder is er sprake van slijtage in het schoudergewricht. U ervaart pijn in de schouder die voortdurend aanwezig is of alleen als u uw arm wilt bewegen. Deze klachten kunnen ’s nachts erger worden. Ook kan uw schouder kraken bij het bewegen. Oorzaken van schouderslijtage kunnen o.a. een ongeval zijn, ouderdom of een ontsteking van een gewricht (bijvoorbeeld door reuma).
Met fysiotherapie kunt u klachten als gevolg van artrose verminderen. De fysiotherapeut stelt een programma voor de schouder op en gaat met u aan de slag om de slijtageproblemen aan te pakken. Daarnaast worden verschillende technieken toegepast om de schouder voor zover mogelijk beweeglijk te houden.

Schouderinstabiliteit

Het schoudergewricht bestaat uit een kop en een vlak kommetje die bij elkaar worden gehouden door pezen, gewrichtsbanden en een kapsel. Bij een instabiel schoudergewricht beweegt de kop van de bovenarm tijdens het bewegen niet goed in het midden van de kom. Het regelmatig uit de kom schieten van de schouder kan het schoudergewricht beschadigen. U kunt pijn hebben bij gooibewegingen en de kop kan uit de kom schieten als u uw arm hoger dan uw schouder beweegt. Dit gebeurt vooral als deze beweging wat ongecontroleerd wordt uitgevoerd. Behandeling van schouderinstabiliteit begint met een afgestemd fysiotherapeutisch trainingsprogramma. Bij onvoldoende resultaat kan de orthopedisch chirurg u een operatieve behandeling adviseren.

SchouderNetwerk Groene Hart

Onze fysiotherapeut Corné Hekkema is lid van het SchouderNetwerk Groene Hart Ziekenhuis Gouda. Dit netwerk heeft als doel de behandeling van schouderproblemen op een kwalitatief hoog niveau te krijgen en te houden. In samenwerking met de afdeling orthopedie van het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) worden er behandelprotocollen en richtlijnen ontwikkeld voor de (na)behandeling van schouderproblematiek. Vanuit het GHZ worden patiënten doorverwezen naar één van deze aangesloten fysiotherapeuten.

Heeft u last van uw nek of rug of andere bewegingsproblemen? Maak dan nu een afspraak

Schouderklachten

Wie helpt u?

Voor schouderklachten kunt u bij ons terecht bij:

Corné Hekkema

Algemeen fysiotherapeut